Escacs a l’escola

Escacs a l’escola

Durada

30 hores

Format

En línia i videoconferència

Dates streaming

5 al 16 de juliol

Horari streaming

De 10 a 12 h

Preu

80 €

Àmbit

Innovació educativa

Nivells

Primària, Secundària.

Activitat reconeguda en resolució de data 17/02/2021 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).

Escacs

Curs teòric i pràctic per tota persona interessada en el món dels escacs educatius.

L’objectiu és que cada participant s’iniciï en la tècnica i estratègies dels escacs i la seva aplicació a l’aula amb la finalitat d’introduir els escacs en horari lectiu a les escoles i utilitzar aquest joc com a eina educativa que fomenta la reflexió i l’autocontrol.

  • Conèixer l’escaquer
  • Aprendre el moviment i manera de capturar de les peces
  • Entendre les normes bàsiques i estratègies del joc
  • Donar recursos al docent per aplicar el joc dels escacs a l’aula: treballar la reflexió i l’autocontrol en la presa de decisions. Aprendre a equivocar-se, preveure les conseqüències i avançar-se als esdeveniments

Mòdul 1:

  • Presentació del curs
  • L’escaquer (Presentació i activitats)
  • El color de les caselles (Presentació i activitats)
  • El nom de les caselles (Presentació i activitats)
  • L’origen dels escacs (Presentació i activitats)
  • Les Peces (Presentació i activitats)

Mòdul 2:

  • La Torre: moviment i forma de capturar.
  • Recursos per explicar el moviment de la torre i activitats per fer amb l’alumnat.
  • El peó: moviment i forma de capturar.
  • Recursos per explicar el moviment de la peó i activitats per fer amb l’alumnat.
  • Inici al càlcul i l’estratègia amb el peó
  • Inici al càlcul i l’estratègia combinant el peó i la torre

Mòdul 3:

  • Repàs peó i torre
  • L’alfil: moviment i forma de capturar.
  • Recursos per explicar el moviment de l’alfil i activitats per fer amb l’alumnat.
  • Inici al càlcul i l’estratègia amb l’alfil
  • La dama: moviment i forma de capturar.
  • Recursos per explicar el moviment de la dama i activitats per fer amb l’alumnat.
  • Inici al càlcul i l’estratègia amb la dama

Mòdul 4:

  • El Cavall: moviment i forma de capturar.
  • Recursos per explicar el moviment del cavall i activitats per fer amb l’alumnat.
  • Inici al càlcul i l’estratègia amb el cavall

Mòdul 5:

  • El rei, moviment i forma de capturar.
  • Recursos per explicar el moviment del cavall i activitats per fer amb l’alumnat.
  • Inici al càlcul i l’estratègia amb el rei
  • L’escac
  • L’escac i mat

Mòdul 6:

  • Repàs escac i escac i mat
  • Recursos i activitats per explicar el l’escac i l’escac i mat
  • El mat del boig i mat del pastor

Mòdul 7:

  • Repàs escac i mat
  • El mat de l’escaleta
  • El valor de les peces
  • Escac i mat en 1 jugada (Explicació, recursos i activitats)

Mòdul 8:

  • L’enroc
  • La coronació

Mòdul 9:

  • Com utilitzar la coronació per guanyar la partida
  • Regles de principi
  • El mat del passadís

Mòdul 10:

  • Escriptura algebraica

Mòdul 11:

  • Taules i l’ofegat
  • Mat amb dama i rei

El treball amb els materials del curs es combinarà amb alguna proposta pràctica i, sobretot, amb l'aprofitament de les interaccions entre professor i alumnes.

20 hores en videoconferència per zoom.

10 hores tasca personal avaluable.

Avaluació de l’aprofitament

  • Exercicis al Moodle per cada peça treballada.
  • Pràctica de la diferència entre escac i escac i mat
  • Pràctica dels recursos de manera virtual en diferents pàgines web.
  • Creació de diferents tipus de models de mat.

Avaluació de la satisfacció 

  • Observació i control de l’evolució de l’aprenentatge dels continguts teòrics i pràctics i la seva aplicació i aprofitament en la tasca professional dins l’escola i la seva concreció a l’aula
  • Enquesta de valoració del grau de satisfacció al final del curs, pel que fa al professorat, materials, objectius, organització i adequació a les expectatives del curs

Requisits de certificació

  • Mínim 80% d’assistència a les sessions sincròniques
  • Elaboració del 100% de les activitats proposades
  • Participació en, com a mínim, el 80% dels fòrums establerts
  • Realització i lliurament correcte de totes les activitats pràctiques proposades i la seva òptima aplicació a l’aula. Totes les activitats avaluables han de ser assolides satisfactòriament amb aprofitament.

Josep Oms.

Gran Mestre Internacional d’Escacs

Laura Larroca.

Formadora

Professor/a

Laura Larroca i Josep Oms
Laura Larroca i Josep Oms

Data inici

01 Juliol 2021

Durada, Nivells, Format i Temàtica

30 hores, Primària, Secundària, Híbrid, Inn. educativa