Logopèdia aplicada a l'aula

Durada

15 hores

Format

En línia i vídeo-classe

Dates streaming

Del 5 al 9 de juliol 

Horari streaming

10 a 12.00 h

Preu

60 €

Àmbit

Educació especial

Nivells

Infantil, primària, ed. especial

Activitat reconeguda en resolució de data 16/09/2020 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).

LogopediaAdreçat a mestres d’educació infantil. També recomanable per a altres professionals (mestres de primer cicle de primària, d’educació especial...) que estiguin interessats a millorar la base lingüística dels alumnes.

  • Conèixer i familiaritzar-se amb el vocabulari propi de l’àmbit de la logopèdia.
  • Conèixer les etapes de desenvolupament de la parla i el llenguatge oral en l’etapa de 3 a 6 anys.
  • Aprendre a detectar els mals hàbits i les dificultats ORL que poden interferir en l’adquisició de la parla i el llenguatge, identificar quines actuacions prendre.
  • Aprendre a detectar les dificultats de parla i llenguatge oral que poden aparèixer a l’aula, identificar quines actuacions prendre.
  • Conèixer diferents estratègies i recursos logopèdics per millorar la competència lingüística de tot l’alumnat.
  • Aplicar els coneixements adquirits en el disseny de material didàctic amb l’objectiu de: millorar la forma del llenguatge, estimular-ne l’ús i ampliar el seu contingut.
  • Tenir eines per abordar el llenguatge de l’alumne en l’entrevista amb la família i donar pautes adequades relacionades al desenvolupament del llenguatge.

Mòdul 1: Bases de l’adquisició de la parla i el llenguatge

  • Funcions del llenguatge i requisits previs
  • Apunts bàsics de fonètica
  • Etapes del desenvolupament del llenguatge (de 3 a 6 anys)
  • Etapes d’adquisició dels sons de la parla (de 3 a 6 anys)

Mòdul 2: Dificultats que podem trobar a l’aula d’educació infantil en relació a la parla i el llenguatge

  • Dificultats funcionals i dificultats orgàniques. Relacionades amb mals hàbits (succió, alimentació...) o dificultats ORL (audició, respiració...). Com reconèixer-les? Com actuar?
  • Dificultats en relació als tres components del llenguatge: contingut (semàntica), ús (pragmàtica) i forma (morfosintaxi, fonètica, fonologia). Com reconèixer-les? Com actuar?
  • Classificació logopèdica dels trastorns de parla, llenguatge i veu, en funció de si comporten necessitats educatives transitòries o permanents.

Mòdul 3: Recursos que podem utilitzar a l’aula per millorar la competència lingüística de l’alumnat

  • Estratègies de suport al llenguatge: estils de facilitació i altres estratègies de suport lingüístic. Quines utilitzem? Quines podem utilitzar?
  • Treballar la consciència articulatòria. Propostes d’activitats des de la higiene nasal o les pràxies bucofonatòries, fins a la propiocepció i discriminació dels sons de la parla.
  • Treballar la consciència fonològica. Propostes d’activitats per l’entrenament auditiu en relació a la paraula, la síl·laba i el fonema.
  • Propostes d’activitats lingüístiques en el joc, els contes, les rutines, les cançons, el ritme, les festes tradicionals, l’esbarjo...
  • Propostes concretes d’activitats per millorar la semàntica i la morfosintaxi en la conversa a l’aula.

Mòdul 4: Estratègies  per ajudar les famílies en relació al desenvolupament lingüístic dels infants

  • Reconèixer les singularitats de la família per guiar la nostra demanda
  • Pautes bàsiques per estimular el llenguatge dins l’àmbit familiar
  • Un cas especial: el quequeig. Com ajudar la família.

Exposició dels continguts del programa aprofitant la interacció entre professor i alumnes. Al final del curs s’hauran elaborat propostes de treball amb materials relacionats a partir de la reflexió i el treball cooperatiu entre alumnes.

Avaluació de l’aprofitament

  • Participació i interès en els debats sorgits a partir de lectures d’articles relacionats o del mateix contingut teòric a través del fòrum.
  • Aplicació dels coneixements adquirits en l’anàlisi de casos presentats (anàlisi d’errors de parla o llenguatge dels alumnes)
  • Elaboració d’una prova de cribatge per detectar possibles dificultats a l’aula.
  • Elaboració d’una proposta de treball de consciència articulatòria a l’aula
  • Elaboració d’una proposta de treball de consciència fonològica a l’aula
  • Elaboració d’una proposta de treball de semàntica i morfosintaxi a l’aula

Avaluació de la satisfacció

  • Enquesta de valoració del grau de satisfacció al final del curs, pel que fa al professorat, materials, objectius, organització i adequació a les expectatives del curs

Requisits de certificació

  • Presència activa a un mínim del 80% del total d’hores de sessions de videoconferència
  • Elaboració del 100% de les activitats proposades
  • Realització i lliurament correcte de les activitats pràctiques proposades i la seva òptima aplicació a l’aula.

Gemma Vilalta Bufí.

Diplomada en Logopèdia, especialista en parla i llenguatge infantil. Logopeda en centres de primària i en consulta privada. Formadora (UOC i FUMH).

Professor/a

Gemma Vilalta Bufí
Gemma Vilalta Bufí

Data inici

01 Juliol 2021

Durada, Nivells, Format i Temàtica

15 hores, Infantil, Primària, Híbrid, Ed. especial