Durada
30 hores
Format
Telemàtic
Inici
Primer de cada mes
Horari
A conveniència
Preu
60 €
Àmbit
Atenció a la diversitat, Educació emocional
Nivells
Primària, Secundària.
Inscripció a l'edició de:
Aquest curs perfila per a Diversitat i educació especial
Activitat reconeguda en resolució de data 16/06/2021 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012)
En els darrers anys, els centres educatius hem estat conscients d’una realitat present entre nosaltres, però moltes vegades encoberta o velada. Les xifres ens fan adonar que una part força significativa del nostre alumnat ha patit, pateix o patirà alguna situació d’assetjament dins de l’escola o l’institut.
El conflicte forma part de les relacions humanes i de les interaccions que establim amb els altres. Des d’una perspectiva àmplia i global, els centres educatius tenim el repte de crear entorns inclusius dins models de convivència que afavoreixin un desenvolupament positiu a escala individual i grupal.
En aquest curs oferirem eines per una gestió del conflicte eficaç i positiva dins una metodologia i una convicció inclusiva per als centres educatius. Alhora que proposarem estratègies i recursos per a la sensibilització, la prevenció, la detecció, la intervenció i l’avaluació de possibles casos d’assetjament (Bullying) i ciberassetjament.
- Conèixer les claus d’un entorn educatiu de convivència inclusiu i facilitador del desenvolupament individual i l’apoderament de tot l’alumnat.
- Conèixer la naturalesa del conflicte, la seva definició i les seves fases.
- Desenvolupar diferents estratègies i models d’actuació per a la gestió del conflicte.
- Reconèixer l’assetjament i el ciberassetjament com situacions específiques dins de la gestió dels conflictes.
- Adquirir eines per a la detecció, l’anàlisi de causes i la intervenció inicial des de la figura docent davant un possible assetjament.
- Aprofundir en estratègies educatives per a la prevenció i la sensibilització de la comunitat educativa davant els conflictes, els assetjaments i altres possibles problemes de convivència.
- Reflexionar sobre el paper de l’educador/tutor en l’acompanyament emocional de l’alumnat.
- Entorns educatius de convivència inclusiva
- Espais educatius facilitadors de creixement personal i grupal.
- El conflicte com a dimensió inherent de la relació amb els iguals.
- Competències personals i apoderament.
- L’assetjament i el ciberassetjament en el context educatiu.
- L’assetjament i el ciberassetjament
- Definició d’assetjament i ciberassetjament.
- Causes i indicadors per a la seva detecció.
- L’assetjament com a procés amb diferents etapes.
- Idees i creences falses al voltant de l’assetjament.
- El conflicte en contextos educatius
- La seva definició i la seva naturalesa.
- Fases, detecció i primeres actuacions davant el conflicte.
- Estratègies de resolució de conflictes: la mediació, els estils de negociació i altres metodologies
- Mesures disciplinàries: normes, reforços i càstigs.
- Estratègies d’actuació davant l’assetjament i el ciberassetjament
- Estratègies de detecció.
- Primeres actuacions.
- Estratègies d’intervenció.
- Recursos, eines i protocols davant l’assetjament i el ciberassetjament.
- Acompanyament, personalització educativa i col·lectius específics.
Des del curs presentem un marc conceptual de l’assetjament a partir de diferents documents i recursos. Es plantejaran activitats i interaccions que permetin als participants la seva aplicació i implementació en l’activitat docent a l’aula i en el dia a dia dels centres educatius.
- Presència activa a un mínim del 80 % del total d’hores de sessions de videoconferència
- Elaboració del 100 % de les activitats proposades de manera satisfactòria
- Participació en, com a mínim, el 80 % dels fòrums establerts
- Superació de les activitats digitals al final de cada mòdul
- Lliurament correcte i superació de l’activitat de síntesi.
Pere Muñoz Sellart.
Mestre, psicòleg i educador social. Postgrau en Estratègies d’aprenentatge. Màster en Models i Estratègies d’Acció Social i Educativa en la Infància i l’Adolescència.