fbpx
  • +34 938 605 060
  • Dl a dv de 9 a 13 h - dl a dj de 16 a 19 h
caenfrites
Zero residus, implantem l’economia circular a l’escola

Zero residus, implantem l’economia circular a l’escola

Durada

20 hores

Format

En línia i streaming

Dates streaming

De l'11 al 15 de juliol

Horari streaming

De 9.30 a 12.30 h

Preu

60 € (50 € - 23 juny)

Àmbit

Medi

Destinataris

Secundària, batxillerat i cicles formatius

Places exhaurides

Activitat reconeguda en resolució de data 16/02/2022 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).

Actualment l’educació en medi ambient a les escoles ha pivotat sobre la conveniència de practicar el reciclatge dels residus.

Més enllà de la pedagogia del reciclatge, el present curs neix amb la intenció de proveir al professorat de coneixements sobre economia circular, a més d’eines didàctiques perquè pugui dur a terme tallers a classe i que els alumnes interioritzin els motius, reptes, principis i pràctica d’accions necessàries per a promoure un canvi cap a l’economia circular.

L'economia circular és una estratègia que té per objectiu reduir tant l'entrada dels materials verges com la producció de deixalles, tancant els bucles o fluxos econòmics i ecològics dels recursos. L’economia circular ens demostra que el reciclatge és un últim recurs no desitjable i a on s’ha d’evitar arribar. 

Per assolir el canvi cap a una economia circular s’han definit 7 accions necessàries que van més enllà del reciclatge. Les 7 accions són: redissenyar, reduir, reutilitzar, reparar, recuperar, renovar i finalment reciclar.

  1. Adquirir una base de coneixement teòrica i pràctica per a l’ensenyament de l’economia circular.
  2. Ajudar a desenvolupar el pensament crític dels alumnes envers els efectes que tenen les pràctiques de  “reduir, reutilitzar i reciclar” .
  3. Dotar als docents d’eines de reflexió i conscienciació sobre usos i hàbits ambientals.
  4. Ajudar els alumnes a incorporar pràctiques d’economia circular en el seu dia a dia.
  5. Comprendre el desafiament que suposen els recursos finits per al nostre sistema actual.

Mòdul 1: Introducció a l’economia circular

  • Taller 1.1 Kahoot sobre el llibre “FactFulness” de Hans Rosling

Contingut del mòdul 1:

  • Què és l’economia circular
  • Per què és necessari introduir-la a les aules
  • Característiques i beneficis 
  • Les 7 R de l’economia circular: Redissenyar, Reduir, Reutilitzar, Reparar, Recuperar, Renovar i Reciclar. 

Mòdul 2: Desafiant concepcions comunes.

  • Taller 2.1 amb 6 vídeos que conviden a reflexionar sobre els tòpics habituals:
  • Vídeo 1: El model actual és inesgotable?
  • Vídeo 2: El reciclatge és la solució?
  • Vídeo 3: Hem de reduir el nostre consum?
  • Vídeo 4: Què implica fer durar més els productes?
  • Vídeo 5: Els productes verds són la solució?
  • Vídeo 6: Hem de reduir la població del planeta?

Mòdul 3: Consumidors conscienciats 

  • Tallers d’aplicació a l’aula perquè els alumnes prenguin consciència del seu rol quan prenen decisions de consum o de producció en un futur:
  • Taller 3.1: Mapeig del cicle de vida d’un producte comú” Representació d’un procés productiu no circular i les seves conseqüències negatives. 
  • Taller 3.2: “Mapa de sistemes” Ajuda a la creació d'una percepció global, i a identificar condicionants derivats de connexions entre elements que d'una altra manera podrien passar desapercebuts.
  • Taller 3.3: “Autòpsia d’un producte. Desmuntem un producte i observem el seu grau de circularitat 
  • Taller 3.4: “Joc amb cartes: Explorant l’economia circular vs l’economia lineal 

Mòdul 4: Els plàstics; àngels o dimonis? La nova economia del plàstic 

  • Taller 4.1: “Què està fet de plàstic?” Prendrem consciència de la presència i vida útil del plàstic a les nostres vides.

Contingut del mòdul:

  • El nostre sistema de plàstic no funciona
  • La nova economia del plàstic, 3 estratègies: Eliminació, Reutilització, Recirculació.

Presentacions en streaming, materials de consulta, vídeos, treballs en grup, fòrums, jocs, estudi de casos i lectures complementàries d’articles. 

El treball amb els materials del curs es combinarà amb alguna proposta pràctica amb l'aprofitament de les interaccions entre professor i alumnes.

  • Elaboració del 100% de les activitats proposades 
  • Participació en, com a mínim, el 80% dels fòrums establerts
  • Realització i lliurament correcte de les activitats pràctiques proposades i la seva òptima aplicació a l’aula.

Txomin Mateos Arnaiz.

Llicenciat en Administració i Direcció d’empreses. PDD - Programa Desarrollo Directivo- IESE 

Formadora o formador

Txomin Mateos
Txomin Mateos

Inici d'inscripcions

20 abril 2022

Durada, Nivells, Format, Temàtica i Matrícula

Matrícula tancada