Durada
30 hores
Format
Online i streaming
Dates streaming
dies 11-12-13-14-15-19 de juliol
Horari
9.00 a 12.30 h
Preu
60 € (70 € - 23 juny)
Àmbit
Lingüística, Educació especial i Atenció a la diversitat
Destinataris
Infantil i Primària
Places exhaurides
Activitat reconeguda en resolució de data 16/03/2022 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).
Al llarg d’aquesta formació presentarem el marc teòric per iniciar l’aprenentatge lector, analitzarem els diferents factors i habilitats metalingüístiques òptimes per desenvolupar aquest procés.
Reflexionarem sobre activitats, recursos i estratègies que ens ajudaran a estimular la consciència fonològica amb els alumnes. Elaborarem materials i compartirem experiències amb altres docents
- Entendre la importància del llenguatge oral com a base de l’aprenentatge.
- Conèixer les bases del desenvolupament del procés lector.
- Comprendre la importància de la consciència fonològica per aprendre a llegir.
- Compartir i reflexionar amb altres docents per tal d’adquirir nous recursos i estratègies didàctiques.
- Dissenyar i desenvolupar activitats i materials per estimular la consciència fonològica a l’aula.
Mòdul 1: El llenguatge oral com a competència prèvia
- Adquisició i evolució del llenguatge oral en les primeres etapes.
- Aprendre llenguatge oral a l’escola.
Mòdul 2: Marc teòric del procés d’adquisició de la lectura
- Com aprenem a llegir.
- Vies d’accés a la lectura: fonològica i lexical.
- Factors que cal preveure per iniciar-se a aprendre a llegir.
Mòdul 3: La Consciència Fonològica
- Importància de la consciència fonològica en el desenvolupament lector.
- Programes d’estimulació de la consciència fonològica.
Mòdul 4: Pràctica de la consciència fonològica a l’escola
- Recursos materials i digitals per treballar a l’aula.
- Disseny de les sessions de consciència fonològica.
- El paper de la mestra en el desenvolupament de les activitats.
- Models d’activitats de consciència fonològica i classificació per edats.
Mòdul 5: Estratègies per ensenyar a llegir i escriure
- El principi alfabètic de la lectoescriptura.
- Breu introducció a les diferents metodologies d’ensenyament de la lectoescriptura.
- Presentació del protocol d’observació per detectar símptomes d’alerta a Educació Infantil.
La formació consta de:
- 20h en sincròniques en directe en streaming (Zoom) que es realitzaran entre els dies 8 i 19 de juliol del 2022.
- Exposició teòrica dels mòduls.
- Presentació d’activitats, recursos i materials.
- Reflexió conjunta en petit i gran grup entre els participants.
- 10h de modalitat asincrònica (on line) a través de la plataforma Moodle.
- Lectura d’articles, visualització de vídeos i recerca de materials.
- Elaboració de diferents tasques avaluables a realitzar en paral·lel amb les sessions streaming.
- Participació en el fòrum del curs.
- Mínim 80% d’assistència a les sessions sincròniques.
- Elaboració del 100% de les activitats proposades.
- Participació en, com a mínim, el 80% dels fòrums establerts.
- Realització i lliurament de totes les activitats pràctiques proposades. Totes les activitats avaluables han de ser assolides satisfactòriament amb aprofitament.
Gemma Martín Monegal:
Mestra Educació Especial, Psicopedagoga i Logopeda.
Natàlia Garcia Romero:
Mestra d’Educació Infantil, especialista en audició i llenguatge i Logopeda.